ZoWebdev

Web ontwikkeling voor Jongeren
[ 29-01-2010 | 18:15 ]

Doel van je website

Als je een nieuwe site ontwerpt moet je jezelf een aantal vragen stellen:
  • Wat is het doel van mijn website?
  • Wat wil ik ermee berijken?
  • Voor wie is de site bedoeld? Wat is mijn doelgroep?
Als je dat weet kun je je afvragen:
  • Hoe zorg ik dat mijn doelgroep
    • de site interessant vindt?
    • de site mooi/leuk vindt?
    • de site handig vindt?
    • op mijn site terecht komt?
    • later nog eens terug komt?
  • Wat wil mijn doelgroep?
    • wat betreft stijl
    • gebruiksgemak
    • services
  • wat kan mijn doelgroep?
  • Welke websites gebruikt mijn doelgroep ook al veel? - Kan ik dat namaken?
Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf moet stellen als je begint met het ontwerpen van je site, maar ook steeds als je je site wilt verbeteren.

the long tail: specialistische sites werken beter

De praktijk leert dat specialistische sites beter werken dan algemene sites die op een breed publiek gericht zijn. Met beter werken bedoel ik dat deze sites hoger scoren in google en daardoor vaker bezocht worden na een zoek sessie, maar ook vaker opnieuw bezocht worden. Specialistische sites werken vaak beter omdat ze een kleinere groep internetters aanspreken en deze beter bedienen: de internetters vinden de informatie of de service waar ze naar zochten. Deze site bezoeken was het dus waard, en terugkomen zal dat ook wel zijn. Tenslotte hebben specialistische sites minder last van concurrentie.

het 'cavia' voorbeeld

Dat gespecialiseerde sites succesvol zijn wordt aangetoond door de hobby sites die er vaak erg amateuristisch uit zien, maar stiekem toch boven in de Google resultaten verschijnen. Google maar eens naar cavia en vergelijk de resultaten met de meer algemene term huisdier.

Ook al zijn er bijna een miljoen websites over cavia's, toch staat voor deze term een hobby site bovenaan. Bij knaagdier (90.000 sites in NL) staat wikipedia bovenaan, gevolgd door een woordenboek en een soort 'startpagina'.

Verkoop je site

Als je een verkoper bent moet je goed weten waarom het product dat je iemand probeert aan te smeren beter is, leuker, unieker: het unique selling point. Voor een website geldt hetzelfde. Waarom wordt jouw website anders dan de rest en waarom moeten mensen op jouw site terecht komen en terug komen?